Veiligheidscoördinatoren, projectontwikkelaars en hoofdaannemers geven het stokje aan elkaar door, maar er is één groot probleem: onderaannemers leveren de gevraagde documenten niet (tijdig) op voor de voorlopige oplevering.
Na maanden van aandringen en conflicten komt het eindelijk zover, maar hoe kunnen we de verkregen documenten nu aan de koper bezorgen?
Vaak grijpen we dan terug naar e-mail, omdat het opgeleverde dossier (map, USB-stick) niet meer beschikbaar is.
Dit is echter verleden tijd voor projectontwikkelaars die gebruik maken van Easify: alle documenten worden tijdens het project verzameld in het klantportaal, en kan per pand in 1 klik gegenereerd worden!
Wil je hier meer over weten? Vraag dan snel een demo aan!
Wat is het postinterventiedossier?
Het postinterventiedossier (PID) van een bouwwerk is een essentieel document dat alle benodigde informatie bevat om de veiligheid en gezondheid te waarborgen van degenen die in de toekomst werkzaamheden zullen verrichten aan het gebouw.
Of het nu gaat om routine-onderhoud, noodzakelijke reparaties, verbouwingen of zelfs slopen, het PID biedt een gedetailleerd overzicht van alle veiligheidsprocedures en instructies die moeten worden gevolgd.
Net zoals de veiligheidsinstructies in een gebruiksaanwijzing, biedt het PID een onmisbare leidraad voor alle betrokkenen bij het uitvoeren van werkzaamheden aan het gebouw.
Het bevat informatie over mogelijke gevaren, voorzorgsmaatregelen, noodplannen en andere belangrijke aspecten die ervoor zorgen dat alle werkzaamheden op een veilige en verantwoorde manier kunnen worden uitgevoerd.
Door het postinterventiedossier zorgvuldig te raadplegen en op te volgen, kunnen ongelukken tot een minimum worden beperkt, waardoor de veiligheid van alle betrokkenen te allen tijde wordt gewaarborgd.
Of je nu een bouwbedrijf bent dat verantwoordelijk is voor het beheer van het PID, een aannemer die werkzaamheden aan een gebouw gaat uitvoeren, of zelfs een huiseigenaar die een renovatie plant, het is van groot belang om op de hoogte te zijn van het bestaan en de inhoud van het PID.
Het is een waardevol instrument dat ervoor zorgt dat alle werkzaamheden op een professionele en veilige manier kunnen worden uitgevoerd, met het welzijn van iedereen die betrokken is als hoogste prioriteit.
Waaruit bestaat het postinterventiedossier?
Een postinterventiedossier is samengesteld uit verschillende belangrijke documenten en informatie om ervoor te zorgen dat de veiligheid en gezondheid van alle betrokkenen gewaarborgd blijft.
Het omvat gedetailleerde plannen en tekeningen van de structuur van het gebouw en de technische installaties, zoals cv, sanitair en elektriciteit. Ook worden de locatie van de nutsleidingen, zoals water, gas, elektriciteit en ventilatie, en mogelijke verborgen gevaren aangegeven.
Daarnaast bevat het dossier een lastenboek met een overzicht van de gebruikte materialen, aankoopfacturen en garantiebewijzen. Verder zijn er instructies opgenomen voor het onderhoud, herstel, verbouwing of ontmanteling van het gebouw en de technische installaties.
Tot slot worden de namen en contactgegevens van alle betrokkenen bij de bouw of verbouwing vermeld, waaronder de architect, veiligheidscoördinator en hoofdaannemers. Het PID moet regelmatig worden bijgewerkt en alle wijzigingen moeten duidelijk worden aangeduid op de plannen, samen met de naam van de uitvoerder.
In het geval van gebouwen met meerdere wooneenheden, zoals appartementsgebouwen, bestaat het postinterventiedossier uit verschillende delen, namelijk een deel voor de gemeenschappelijke ruimten en een deel voor elke individuele woning.
Voor welke gebouwen is een postinterventiedossier vereist?
Een postinterventiedossier is niet verplicht voor elke woning.
Het PID is alleen verplicht voor huizen en appartementen:
- Die na 1 mei 2001 zijn gebouwd
- Waaraan sinds 1 mei 2001 werkzaamheden zijn uitgevoerd (door één of meerdere aannemers)
Hoe je met Easify het PID in slechts enkele seconden genereert
Ben je nog niet bekend met Easify?
Easify is het klantportaal voor vastgoedontwikkelaars waarmee alle communicatie, documentatie en taken gecentraliseerd worden.
Als ontwikkelaar voeg je al je leveranciers, onderaannemers en klanten toe, en worden alle documenten (plannen, offertes, facturen, technische informatie, …) tijdens het project in het platform bewaard.
Op elk moment heeft elke betrokkene toegang tot de documenten die er voor hem/haar toe doen. Dankzij het centraliseren van alle documenten tijdens het bouwproces, genereer je als vastgoedontwikkelaar het postinterventiedossier in slechts enkele klikken.
Hiermee bespaar je niet alleen tijd, je biedt je klanten ook een omgeving aan waar ze ook na de oplevering alle documenten in een handig overzicht kunnen terugvinden.
Wil je meer weten over het digitale postinterventiedossier (en de andere voordelen van Easify)? Vraag dan snel een demo aan.
We tonen je graag hoe tal van vastgoedontwikkelaars elke dag opnieuw uren tijd besparen dankzij het handige klantenportaal.
Zet vandaag nog de eerste stap
Ga meteen aan de slag met je eigen klantenportaal