shape

Digitalisering in vastgoedontwikkeling: hoe begin je eraan?

07/08/2023

shape

Door digitale oplossingen te introduceren, kan je als ontwikkelaar beter inspelen op de noden van klanten en partners

De argumenten voor digitalisering zijn overtuigend.

Projectontwikkelaars die technologie omarmen, ervaren meer innovatie en samenwerking. Ze hebben een sterke bedrijfscultuur, een hogere productiviteit en betere winstmarges omdat ze de nodige tools voorhanden hebben om projecten op tijd en binnen het budget af te ronden.

Door digitale oplossingen te introduceren, kan je als ontwikkelaar beter inspelen op de noden van klanten en partners. Toegang tot realtime informatie helpt teams betere beslissingen te nemen, de productiviteit te verhogen en informatie snel, eenvoudig en bovendien veilig op te slaan en terug te vinden.

Je organisatie is niet langer afhankelijk van al die papieren checklists, documenten, formulieren en rapporten: geen verloren documenten meer en geen kopzorgen meer over compliance.

Zoals bij elke grote verandering, hangt het succes van de digitalisering van je bedrijf af van de manier waarop je het project, de mensen en de processen beheert. Dit artikel gaat in op de belangrijkste vragen die je moet overwegen wanneer je aan jouw digitalisatie vraagstuk begint.

Welke aanbieders moet ik kiezen?

De keuze van je technologiepartner is een belangrijke stap. Streef ernaar te werken met een leverancier die gespecialiseerd is in software voor projectbeheer, jouw projectvisie begrijpt en op natuurlijke wijze aansluit bij jouw organisatiedoelstellingen.

Doe onderzoek naar toonaangevende aanbieders van digitale technologie en bekijk hun websites. Zorg ervoor dat de organisatie uitgebreide ervaring heeft in de bouwsector en een sterk klantenbestand heeft. Plan een demo om hun apps in actie te zien en spreek met de verschillende aanbieders om hun visie te begrijpen.

Welke software-implementatiestrategie moet ik gebruiken?

Ooit gebruikten softwareleveranciers een zeer gestructureerde en sequentiële methode om softwareoplossingen te implementeren. Het projectteam specificeerde de eisen van de klant tot in de kleinste details.

Het team ontwikkelde, testte en implementeerde de oplossing vervolgens in de praktijk, net als bij een 'big bang' lancering. Hoewel deze strategie grondig was, miste ze flexibiliteit, was ze complex en leidde ze vaak tot projectoverschrijdingen en, soms, zelfs mislukkingen. Het ging hierbij ook vaak om maatwerkoplossingen.

Tegenwoordig bieden veel software aanbieders hun software aan als cloudoplossing in een abonnementsvorm. Hierdoor werk je steeds op de nieuwste versie, en zijn nieuwe features meteen bruikbaar voor alle gebruikers van het platform.

Ook Easify werkt op deze manier. We blijven onze software oplossing doorontwikkelen, zodat projectontwikkelaars steeds kunnen rekenen op nieuwe en verbeterde functionaliteiten.

Het implementeren van onze software doen we met hulp van ons Customer Success team. Nieuwe klanten krijgen een Customer Success manager toegewezen die de klant stap voor stap begeleidt. Op basis van een projectplan dat we samen opstellen werken we toe naar een vooraf gedefinieerde succesfactor.

We staan onze klanten bij om al de betrokkenen op te leiden zodat ze vanaf dag 1 meerwaarde uit onze oplossingen halen.

Hoe gaan we van start?

Als je eenmaal hebt gekozen voor een leverancier en een implementatiestrategie, is het tijd om een proefproject te selecteren om je voor te bereiden op succes. Het is niet aan te raden om een bedrijfsbrede implementatie aan te pakken.

Een proefproject helpt je het proces te beheersen, te leren en te herhalen, en vermindert de kans dat het project stil valt omdat de ambities vanaf dag 1 te groot waren.

Om je op weg te helpen, stel je jezelf de volgende vragen:

  • Hoe ziet succes eruit, en hoe zal dat succes worden gemeten?
  • Heb je de processen die je wilt digitaliseren duidelijk geïdentificeerd?
  • Wat is het tijdschema van het project en wat betekent dat voor de normale werklast van de betrokken teamleden?
  • Heb je belangrijke gebruikers of "kampioenen" geïdentificeerd die je zullen helpen de gebruikersadoptie te stimuleren?
  • Heb je andere belangrijke mensen geïdentificeerd die bij het project betrokken zullen zijn?
  • Weten zij dat het project eraan komt?
  • Hebben zij de informatie die zij nodig hebben om het project te ondersteunen?
  • Hoe ga je de kennis die je opdoet vastleggen voor toekomstige technologie projecten?

Wanneer je deze vragen positief kan beantwoorden houdt niets je nog tegen om van start te gaan. Het vergt wat voorbereiding, maar hier zal je tijdens het digitalisatietraject de vruchten van plukken! 


Even geduld aub...

Zet vandaag nog de eerste stap

Ga meteen aan de slag met je eigen klantenportaal


Even geduld aub...